Jacomijn.reismee.nl

14. De andere kant van Bali en naar Australie

Het is natuurlijk niet allemaal rozegeur en maneschijn hier:

Nederlands Indie

In 1910 wordt Bali ingelijfd bij Nederland.

Het wordt dan Nederlands Indie. Het gaat er hardvochtig aan toe inde jaren omstreeks 1916.

Massaal plegen de koningen en zijn bewoners PUPUTAN = zelfmoord. (duizenden)

Ik ben er niet trots op om hier als Nederlander te zijn. Voel me soms beschaamd.

Valt wel mee, zegt onze gids Robbie, De Nederlanders hebben ook veel goeds gedaan, zoals het stichten van scholen, plantages, aanleg van wegen e.d.

Sinds 1949 heeft Bali zelfbestuur.

Het verkeer

Auto's, brommers en scooters razen en ronken over de wegen en de straten.

Het lijkt op dit mooie eiland altijd wel file, behalve in de afgelegen dorpen.

Afval

Veel afval langs de kanten van de wegen en de huisjes met hun golfplaten daken.

Alles staat kriskras door elkaar heengebouwd en geeft een armoedige en rommelige indruk,

ook hier wen je aan. Je moet er de tijd voor nemen om Bali beter te leren kennen.

Regen !!

De paraplu is je vaste begeleider.

Elke dag wel een gigantische tropische regenbui. Op mijn terrasje zit ik naar de gestaagheid van dit water te kijken en te luisteren. Het wordt namelijk niet koud.

Insecten

Het is een constante strijd met de insecten hier. Smeren en smeren en toch stekende muggendan nog.

Het mooie van Bali

Offertjes

2 x per dag worden door de vrouwen de mooiste offerbakjes gemaakt van bananenblad

met rijst, bloemetjes. zie foto (foto wisselt met Balinee jongen)

Zij dienen ervoor om de goden gunstig te stemmen.

Balineezen

Zijn zachtaardige en vriendelijke mensen.

Heel nieuwsgierig. Ze willen alles van je weten.

Er loopt hier een Balinees, die al 30 jaar bij dit hotel werkt. Hij weet alles van iedereen.

Natuur

Tropisch groen, vooral de Frangipanenbomen met witte en rode geurende bloemetjes.

Het groen van de sawa's. Ik heb al een paar schilderijtjes hiervan gemaakt.

Erfgoed

Bali met zijn eeuwenoude cultuur, het geloof in de goden van het Hindoeisme en zijn bewoners leer je niet in 6 weken kennen, het is voor de westerling zo complex, maar wel de moeite waard.

Naar een mooi eiland

Zondag 12 febr, zijn we met een catamaran met 20 gasten naar Lembongan eiland gaan varen.

Een tocht van 3 uur op zee. Bij Lembongan heb ik gesnorkeld en met de hele club genoten van een barbecue.Vandaag 14 febr, de verjaardag van onze dokter Theo op het strand gevierd.

Vrijdag de 17de vindt de expositie plaats van onze tekeningen (ziefoto,van mijn Balinees)en zaterdagavond om 10 uur word ik opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Om 1 uur, dus in de nacht vlieg ik met Virgin Blue naar Adelaide in Australie, een vlucht van 5 uur.

Terima Kassi, Dank je wel dat ik hier heb mogen verblijven.

Dank jullie allemaal dat je mijn verhaaltjes hebt gelezen, Fijn om de reacties te lezen,

dat doet mij goed, je bent tenslotte een hele tijd van huis en ver weg van ons mooie Nederland.

Australie

Zondag 19 februari vlieg ik naar Australie voor een bezoek van 3 weken aan Henk en Mary de Ridder.

Ik kan mijn laptop daar niet aansluiten. Ik ben afhankelijk van de PC van haar vriendin Ann.

Via mijn webmail ben ik bereikbaar en ga zo nu en dan op haar PC een verhaaltje aan mijn reisweblog toevoegen.

De lieve groeten van Mijnie van der Hoek

Reacties

Reacties

Wieneke

Het was leuk om je belevenissen op Bali te lezen, Mijnie.
Een fijne tijd in Australië gewenst. Leuk als je daar ook kans ziet om op je reisblog te schrijven.
Hartelijke groeten uit Friesland, waar de sneeuw weg is en het ijs ook (bijna)

Marianne Sohngen

Hallo Mijnie,Wij vinden je reisverhalen erg leuk.We wanen ons weer terug op Bali.Mooie tekening van dat jongetje.
Veel plezier in Australie.Wij vertrekken de 20e naar India.
Hartelijke groeten,Lien en Marianne

Douwe en lilian

Geweldig die verhalen van jou.Wat een leuke en mooie dingen maak je mee,maar ook dat relaxte van je luisteren naar de regen terwijl het heel niet koud is.Wij zijn van kou en ijs af en nu regent het hier en niks lekker warm onder een pluutje.Goeie reis naar Australie en tot mails.Groeten van ons beide.

marjolein

Bedankt voor al je mooie boeiende leuke gezellige en mooie Balinese verhaaltjes.
Zijn de 6 wk nu al om ?
Tijd vliegt.
Je klinkt goed relaxed en hebt ook een fijne tijd gehad hè ?
Je tekening is zoals gebruikelijk weer mooi.
Past alles nog in je koffer ?
En ik wens je een goede vlucht en heel veel plezier bij Mary, Ann en Henk in het verre Australië.
Dag en tot mails,
Marjolein

Pien

Een goede reis verder gewenst. Tot de volgende blog!

Klaas en Ali

Mijnie, Bedankt voor je mooie verhalen zover. Goede reis verder en geniet ervan. We blijven je volgen. Groeten, Klaas en Ali

mieke en jan

lieve mijntje we hebben genoten van al je belevenissen
op Bali,een fijne tijd in Australië.

Geurt en Henny

Bedankt voor al je verhalen en nog een hele fijne tijd in Australie toegewenst en tot April in Holland.

Groetjes van Geurt en Henny

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!